Wycena Przedsiębiorstw
- Strona Główna
- Oferta
- Wycena Przedsiębiorstw
Wycena przedsiębiorstw, jego wydzielonych części lub składników majątkowych wynika z szeregu uwarunkowań o charakterze ekonomiczno-finansowym, prawnym lub społecznym. W szczególności wycena aktywów i pasywów podmiotów gospodarczych związana jest z realizacją obowiązków prawnych wynikających z zasad prawa podatkowego, własnościowego a także reguł gospodarowania nieruchomościami.
Wybrane cele wyceny wartości przedsiębiorstw i składników ich majątku:
- monitorowanie wyników działalności przedsiębiorstwa i pracy zarządu
- przegląd poszczególnych obszarów działalności przedsiębiorstwa pod kątem ich wpływu na jego wartość
- ubezpieczenia majątku
- udział w rankingach
- cele marketingowe
- ustalanie wynagrodzeń zarządu i pracowników przedsiębiorstwa na podstawie jego wartości
- określanie wartości udziałów wspólników
- określanie obciążeń podatkowych
- powiększanie kapitału własnego (np. emisja akcji, przejmowanie aportów)
- powiększanie kapitału obcego i zabezpieczanie kredytów
- udzielanie gwarancji i pożyczek innym podmiotom
- restrukturyzacja przedsiębiorstwa
- inne (realizacja decyzji uprawnionych organów administracyjnych)
- nieplanowana utrata wartości aktywów
- prywatyzacja przedsiębiorstw
- zmiana właścicieli i struktury własności
- upadłość przedsiębiorstwa
- łączenie (fuzje) i dzielenie przedsiębiorstw
- rozstrzyganie sporów własnościowych
- ocena roszczeń wierzycieli
- rozstrzyganie sporów sądowych
- realizacja decyzji uprawnionych organów administracyjnych
Główne funkcje wyceny wartości przedsiębiorstw:
- informacyjne
- ewidencyjno -bilansowe
- transakcyjne
- decyzyjne
- motywacyjne
- doradcze
- negocjacyjne
- łagodzenia konfliktów
Cel i przesłanki wycen determinują wybór metody i procedurę postępowania przy szacowaniu ceny za przedsiębiorstwo lub jego aktywa. W tym zakresie obowiązują cztery główne założenia wyceny:
- wartości biznesu w działaniu, co oznacza, że wycenie podlega firma kontynuująca swoje funkcjonowanie na tych samych lub zbliżonych rynkach pod względem ich cech ekonomicznych, z tymi samymi lub podobnymi aktywami;
- wartości zorganizowanej części mienia, czyli wycenie podlegają odpowiednio powiązane ze sobą składniki majątkowe przedsiębiorstwa i inne niezbędne do jego funkcjonowania zasoby
- wartości aktywów w sytuacji nieprzymusowej czyli ustalania wartości przedsiębiorstwa bez presji na uzyskanie ceny satysfakcjonującej strony potencjalnej transakcji
- wartości upłynnienia aktywów w sytuacji przymusowej czyli odrębnego określania wartości tych zasobów przedsiębiorstwa, które są mu zbędne do realizacji przyszłej strategii wzrostu i rozwoju.
Standardy wartości przedsiębiorstwa
W kwietniu 2011 roku Polska Federacja Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych opublikowała Notę Interpretacyjną nr 5 dotyczącą ogólnych zasad wyceny przedsiębiorstw.
Jako standard wartości w wycenie przedsiębiorstw może być przyjęta jedna z następujących kategorii wartości:
- Godziwa wartość rynkowa (fair market value) - to wyrażona w pieniądzu lub odpowiednim ekwiwalencie wartość przedmiotu wyceny, przy szacowaniu której zakłada się, że w transakcji biorą udział typowy hipotetyczny kupujący i typowy hipotetyczny sprzedający, zainteresowani przeprowadzeniem transakcji i niedziałający pod przymusem (nakazem). Przyjmuje się, że wyceniający ma odpowiedni zasób informacji nt. stron transakcji oraz kupujący i sprzedający posiadają odpowiedni zasób wiedzy nt przedmiotu wyceny. Wartość wyznaczona w oparciu o kategorię godziwej wartości rynkowej jest akceptowana przez kupującego i sprzedającego. Opisane warunki transakcji są bardzo zbliżone do wymogów definicyjnych Wartości Rynkowej stosowanej w Międzynarodowych Standardach Wyceny
- Wartość sprawiedliwa (fair value) - to wyrażona w pieniądzu lub odpowiednim ekwiwalencie wartość przedmiotu wyceny, przy szacowaniu której zakłada się, że w transakcji biorą udział konkretny, niekoniecznie zainteresowany przeprowadzeniem transakcji kupujący oraz konkretny, niezainteresowany przeprowadzeniem transakcji sprzedający. Kupujący lub sprzedający muszą działać pod przymusem (nakazem). Wyznaczona wartość powinna być sprawiedliwa z punktu widzenia sprzedającego z uwzględnieniem faktu, że nie ma on możliwości utrzymania (zatrzymania) przedmiotu wyceny. Powyższa definicja nie jest tożsama z definicją wartości godziwej (ang. Fair Value) zawartą w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości.
- Wartość inwestycyjna (investment value) - to wyrażona w pieniądzu lub odpowiednim ekwiwalencie wartość przedmiotu wyceny dla konkretnego inwestora (właściciela), przy szacowaniu której uwzględnia się jego indywidualne wymagania i oczekiwania odnośnie przedmiotu wyceny. Godziwa wartość rynkowa w odróżnieniu od wartości inwestycyjnej, jest odpersonifikowana i bezstronna.
- Wartość wewnętrzna (intrinsic value) to wyrażona w pieniądzu lub odpowiednim ekwiwalencie wartość przedmiotu wyceny, która nie jest oszacowana w związku z konkretną transakcją, nie bierze pod uwagę, kim jest zleceniodawca i odbiorca wyceny, a opiera się na wszystkich informacjach nt. przedmiotu wyceny oraz czynnikach zewnętrznych mających wpływ na jego obecną i przyszłą sytuację ekonomiczno-finansową.
Zgodnie z Standardem wyceny przedsiębiorstw sporządzamy następujące rodzaje wyceny przedsiębiorstw:
- Pełną wycenę przedsiębiorstwa, której celem jest wydanie opinii na temat wartości przedsiębiorstwa przy zastosowaniu metod i procedur właściwych do obiektywnego, bezstronnego i rzetelnego określenia wartości.
- Uproszczoną wycenę przedsiębiorstwa, której celem jest oszacowanie wartości przedsiębiorstwa z pominięciem lub uproszczeniem niektórych procedur wymaganych w pełnej wycenie przedsiębiorstwa.
- Kalkulację wartości przedsiębiorstwa, której celem jest wstępne oszacowanie wartości przedsiębiorstwa z pominięciem lub uproszczeniem niektórych procedur wymaganych w pełnej wycenie przedsiębiorstwa.
W procesie wyceny przedsiębiorstwa najczęściej stosowane są trzy podejścia:
- Podejście majątkowe (Asset-Based Approach) - obejmuje grupę metod, które wyznaczają wartość przedsiębiorstwa przez wartość jego aktywów skorygowanych o pasywa obce.
- Podejście dochodowe (Income Approach) - obejmuje grupę metod opierających się na założeniu, że wartość jest funkcją strumieni przyszłych dochodów ekonomicznych zdyskontowanych oczekiwaną stopą zwrotu (kosztem zaangażowanego kapitału).
- Podejście porównawcze (Market Approach) - obejmuje grupę metod wyceny polegających na określeniu wartości przedsiębiorstwa poprzez porównanie go z innymi. Podejście bazuje na cenach transakcyjnych uzyskanych na warunkach rynkowych.